Mitä innovaatioseteli oikein tarjoaa?
Kirjoitimme aiemmin ohjeet innovaatiosetelin hakemiseen; ”Näin haet Tekesin innovaatioseteliä”. Nyt on aika katsoa mitä innovaatioseteli oikein käsittää. Yksi innovaatiosetelin saajista on asiakkaamme Ideoix. Yrityksen taustalla on ennakkoluuloton yrittäjä Rose-Marie Backström, jonka aikaisempia menestystarinoita ovat olleet mm. Suomen Stand Up Club ja Company Rock. IDEOIX on palvelu, joka yhdistää suomalaiset yritykset ja innovatiiviset ihmiset.
Ideoix on kanava joukkoistaa ongelmanratkaisua. Toisaalta se on idearikkaille henkilöille mahdollisuus muuttaa ideansa euroiksi.
Yksi palvelun ensimmäisiä käyttäjiä oli Brewniverse. Brewniverse järjestää olutkoulutuksia ja kutsuu avuksi graafista silmää omaavia tekijöitä suunnittelemaan T-paitaa. Palvelun kautta on myös haettu kuvauspaikkoja musiikkivideolle, suunniteltu superbileet ja haettu kirjalle kääntäjää.
Innovaatioseteli-projektin tarkoituksena oli testata konseptia ja kokeilla miten yritykset ja innovoijat löytävät palvelun. Kun palvelusta on kerätty kokemuksia, jatketaan palvelun kehittämistä kerätyn tiedon perusteella.
Ideoix on ollut esillä myös mediassa:
Kauppalehti – Hyvät ideat hyötykäyttöön
Yle puhe – Ideasta Tuotantoon
Mutta kannattiko innovaatiosetelin haku?
Ilman innovaatioseteliä tämä palvelu olisi luultavasti jäänyt idealaariin.
Nyt siitä on saatu aikaan konkreettinen prototyyppi, jonka päälle voidaan rakentaa uutta liiketoimintaa.