Poikani Otto (9 vuotta) on aina ollut kiinnostunut selvittämään miten mikäkin laite toimii ja miten voi rakennella erilaisia juttuja. Yhtenä päivänä hän sitten kysyi, että miten kännyköiden ohjelmia tehdään.
Nuorta uteliaisuutta on mukava ruokkia. Kun vaikuttaa siltä, ettei poikasesta tule uutta Räikköstä tai Selännettä, niin ehkäpä sitten Vesterbacka tai Paananen.
Itse en osaa ohjelmoida kuin videonauhurin ajastimen, eikä siitäkään ole enää hyötyä. Haluan kuitenkin tukea lasta uuden harrastuksen pariin. Aloin selvittää miten ohjelmointia voisi opiskella kotikonstein.
Lähes kaikki koodaavat työkaverit ja muut tutut kertovat oppineensa alkeet itse ja omatoimisesti. Ikätoverit ovat naputtaneet Commodorea 80-luvun alussa. Tarina kertoo, että niin Linus Torvalds kuin Jyrki Kasvi ovat aloittaneet VIC-20:n äärellä.
Kun sekä Torvalds että kaverit W3:lla nostavat esiin Raspberry Pi:n sopivana harjoituslaitteena, niin se päätyi ostoslistalle.
Koodausta ei opita kirjoista
Yritin etsiä sopivaa kirjaa ohjelmoinnin opiskeluun lapsen kanssa. Jutellessani kirjakaupan myyjän kanssa tajusin lähestyneeni asiaa täysin väärin – ei näitä asioita kirjoista opita:
- Painettu kirja vanhenee ennen kuin kustantaja saa kirjasta voittonsa ja vielä tärkeämpänä:
- Kuka 9-vuotias haluaa lukea kirjaa oppiakseen ohjelmointia..?
Johtopäätös: Netistä ne oppaat ja harjoitukset löytyvät. Ja: Kohta sinunkin lapsesi koodaa!
Hallitus pistää kaikki peruskoululaiset koodaamaan vuonna 2016!
Koodaus on osa uutta peruskoulun opetussuunnitelmaa. Ihmettelin miten tämä voi toteutua, kun koodaaminen lienee uutta myös opettajille.
Kuulin ystävältäni Antti Turkilta (opettajana Rantasalmella) virtuaaliopetuksen suunnitelmista. Antti valaisi, että koodaamisesta ei ole tulossa omaa oppiainetta, vaan ohjelmointia tullaan käyttämään osana muiden aineiden opetusta, kuten matematiikka, kemia, äidinkieli…
Sain Antilta myös vihjeitä itseopiskeluun lasten kanssa:
Ohjelmoitia turtle roy-alustalla: Koodikirja
Graafisia ohjelmoitiympäristöjä: Scratch ja Hour of Code
Koodaa iPadilla: Hopscotch
Näillä voi jo pelejäkin tehdä: Kodu ja Unity
Lisäksi Reaktor on tehnyt hienoa työtä oman koodikoulunsa parissa!
Kuka on paras opettamaan?
Pohtiessani miten alkaisin käydä materiaaleja läpi Oton kanssa, satuin kuulemaan Yle Puheelta Lauri Järvilehdon haastattelua. Kuulemassani pätkässä käsiteltiin opetuksen tulevia suuntia.
Erityisesti kolahti, kun Lauri kertoi tamperelaisen opettajan Miika Lehtovaaran käyttävän opetuksessa hyväkseen oppilaidensa intohimoja ja pistävänsä oppilaat opettamaan toisiaan. Jos joku on siis innostunut jostain aiheesta, niin tämä pääsee opettamaan luokkatovereitaan.
Seuraavana suunnitelmissa
Taitaa olla tämän keski-ikäisen äijän syytä pysyä sivussa ja toimia vain oppimisen taustatukena… Tilattu on siis Raspberry Pi ja annan Otolle web-osoitteet mistä hän voi aloittaa tutkimisen.
Onko sinulla jakaa vinkkejä miten auttaa ja innostaa lasta tietotekniikan maailmaan?
Kirjoittaja: Juha Sinisalo
Kauppatieteilijä ja innokas liiketoiminnan kehittäjä, mutta ohjelmoinnin keltanokka
Juha.sinisalo@w3.fi / 040 631 6008